ماجرای عروسی حضرت قاسم ع
آیا ماجرای عروسی حضرت قاسم (علیه السلام) در کربلا صحت دارد؟
بیشتر تحلیل گران واقعه
عاشورا، عروسی حضرت قاسم بن الحسن(علیه السلام) را نادرست می دانند. محدث قمی در
منتهی الآمال دامادی حضرت قاسم را رد کرده و می فرماید:
قصه ی دامادی حضرت قاسم در کربلا, صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه ، بدون نسل
است . ایشان اضافه می کند: امام حسین (علیه السلام ) سکینه را به عبدالله تزویج
کرده بود که پیش از انجام عروسی در کربلا شهید شد، دخترش فاطمه را به حسن مثنی
داده بود و بر اساس برخی روایات یک دختر کوچکی هم در مدینه داشت که در حد ازدواج
نبود. پس قاسم با کدام دختر امام حسین (علیه السلام ) ازدواج کرده است ؟!(1)
علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. منشأ این
حکایت دو کتاب است؛ یکی منتخب المراثی، اثر شیخ فخرالدین طریحی ـ نویسنده ی مجمع
البحرین ـ و دیگری روضة الشهدا، نوشته ی ملاحسین کاشفی ـ صاحب انوار سهیلی ـ است.
این کتاب اولین مقتلی است که به فارسی نوشته شده است.(2)
بدون تردید در وقایع عاشورا تحریفاتی صورت گرفته و در واقعیات این حادثه مهم تاریخ
اسلام و تشیع دستکاری هایی شده و بر همگان لازم است با این تحریفات به مبارزه
برخیزند، تا عاشورا و حوادث آن آن گونه که واقع شده؛ به گوش جهانیان برسد.
یکی از این تحریفات دامادی حضرت قاسم بن الحسن (علیه السلام) است که در برخی از
مجالس مذهبی متأسفانه با حسّاسیت خاصی به آن میپردازند.
این تحریفات در عین حال که واقعیت تاریخی این حادثه را مخدوش میکند، ما را از
اهداف اساسی واقعه عاشورا و درسهایی که از آن حادثه عظیم میتوان گرفت، دور
میکند.
اصولاً جریان عروسی حضرت قاسم در کتابهای اولیه تاریخی ذکر نشده و این مطلب بعدها
در تاریخ وارد شده و در روضهها و تعزیهها به واسطه جریان احساسی خاصی که در آن
وجود دارد و برای داستانی کردن این حادثه و به نمایش درآوردن آن، از این حادثه که
واقعیت ندارد، سوءاستفاده میشود. با این هدف که چون گریاندن مردم ثواب دارد و هر
چه آب و تاب آن بیشتر شود، مردم را بیشتر مجذوب میکند، از وقایعی که هیچ سند صحیح
تاریخی ندارند، استفاده شده است.
جوانی که هنوز سیزده یا چهارده سال بیشتر ندارد و شاید هنوز به سن بلوغ نرسیده است
و در گرماگرم نبردی که حتی فرصت خواندن نماز را در حال آرامش ندارند و در زیر
باران شمشیرها و تیرها نماز خوف را به جا میآورند، زمانی که مصیبت و غم گرداگرد
خیام حسین و یاران او را گرفته است، زمانی که همه شوق شهادت بر سر می پروراند و
میخواهند هر چه زودتر اجازه میدان گرفته و به فیض شهادت نائل شوند، زمانی که امام
حسین(علیه السلام) از حضرت قاسم در مورد شهادت سؤال میکند و او پاسخ میدهد که از
عسل شیرین تر است و بدین ترتیب آرزوی قلبی خود را شهادت بیان میکند، نه عروسی که
در وقت فراغت و آسایش و شادی لازم است، نه هنگام جنگ و مبارزه و در گرماگرم شهادت،
مسئله عروسی حضرت قاسم نه منطقی و عقلی است و نه از جهت تاریخی سند معتبری دارد،
نیز از حقیقت و واقعیات عاشورا و اهداف و پیامهای آن فاصله بسیار دارد.(3)
از جمله شخصیت های دیگری که به نادرستی ماجرای عروسی حضرت قاسم(علیه السلام) اشاره
کرده اند عبارتند از:
- شیخ جعفر شوشتری در کتاب فواید المشاهد (ص 51)
- قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین (ص 689 - 683)
- شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال (ج 1، ص 700)
- علّامه مامقانی در کتاب تنقیح المقال (ج 2، جزء 2، ص 19)
- شیخ محمّدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال (ج 8، ص 466) و....
پی نوشتها:
(1). منتهی الامال،شیخ عباس قمی،انتشارات هجرت، تابستان 1374، چاپ هشتم، ج 1، ص
700.
(2). ریاض القدس المسمی بحدائق الانس، مرحوم صدرالدین واعظ قزوینی، ج 2، ص 42.
(3). حماسه حسینی، مرتضی مطهری، ج 1، ص 28، انتشارات صدرا، خرداد 1364.