بسم الله الرحمن الرحیم

اعتقادی ،سیاسی واجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتقادی ،سیاسی واجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ ۚ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیءٍ قَدرًا
و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند،و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است!

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾روم

پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمى‏دانند.
با توجه به این ایه انسان فطرتا خداپرست و مومن افریده شده است پس نمیشه گفت اول انسانیت بعدا دیانت.
و اما این اختیار ماست که کدوم سمت بریم از فطرتمون دور بشیم یا طبق فطرتمون زندگی کنیم.

کاربری من در تلگرامHamnafasmr@

براي دانلود کليک کنيد
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

رمز پایداری و بقاء عمل از دیدگاه آیین اسلام، ارتباط آن عمل با خداست؛ زیرا بقاء و پایداری هر معلولی بدون علت نخواهد بود و وابسته به هیچ‌گونه سرچشمه‌ای نیست، بلکه علت همه معلول‌ها در جهان و سرچشمه همه موجودات، خدای تعالی است.

 

هر موجودی که در کلیه عوالم قابل تعقل و مشاهده است، پایداری و بقایش وابسته به خداست. به بیان قرآن هر چیزی غیر از وجه خدا نابودشدنی است و بقایی ندارد. «کل شیءٍ هالک الا وجهه»[۱]

 

بر این اساس، کارهایی که با موفقیت انجام می‌شود، ولی در آغاز آن نام خدا برده نشده است، از پایداری و بقاء بی‌نصیب هستند. از این جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هر کار مهمی را بدون نام خدا نافرجام می‌داند: «کل امر ذی بال لم‌یبدأ ببسم الله فهو ابتر»[۲]

 

و نیز حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود: «سزاوار است هنگامی که کاری را شروع می‌کنیم، چه بزرگ باشد، چه کوچک، بسم‌الله بگوییم تا با برکت و مبارک باشد»[۳]

 

به همین مناسبت خداوند بزرگ در اولین آیاتی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وحی شد، دستور می‌دهد که در آغاز تبلیغ اسلام، این وظیفه خطیر را با نام خدا شروع کند: «اقرأ باسم ربک»[۴]

 

حضرت نوح علیه‌السلام نیز در آن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن بر کشتی و حرکت روی امواج کوه‌پیکر آب که هر لحظه با خطرات فراوانی روبرو بود، برای رسیدن به سرمنزل مقصود و پیروزی بر مشکلات، به یاران خود دستور می‌دهد که در هنگام حرکت و توقف کشتی، بسم‌الله بگویند: «و قال ارکبوا فیها بسم الله مجریها و مرسیها»[۵]

 

آن‌ها این سفر پرمخاطره را سرانجام با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشتند و با سلامت و برکت از کشتی پیاده شدند؛ چنان‌که خداوند می‌فرماید: «قیل یا نوح اهبط بسلام منا و برکات علیک و علی امم ممن معک»[۶]

 

حضرت سلیمان علیه‌السلام نامه‌ای را که به ملکه سبأ نوشت، با بسم الله شروع کرد: «انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم»[۷] و باز روی همین اصل، تمام سوره‌های قرآن با اسم الله آغاز می‌شود تا هدف اصلی که همان هدایت و سوق بشر به سعادت است، با موفقیت صورت پذیرد. تنها سوره «توبه» است که «بسم ‌الله» ندارد؛ زیرا این سوره با اعلان جنگ به جنایتکاران مکه و پیمان‌شکنان آغاز شده و اعلان جنگ با توصیف خداوند به رحمان و رحیم سازگار نیست.[۸]

 

یکی از مواردی که شیاطین با نام خدا فرار می‌کنند، هنگام سوار شدن بر مرکب‌هاست. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمود: «اذا رکب الرجل فسمی، ردفه ملک یحفظه حتی ینزل فاذا رکب فلم یسم ردفه الشیطان؛ هنگامی که مردی سوار بر مرکب می‌شوئد، نام خدا را ببرد، فرشته‌ای او را همراهی می‌کند و در تمام مسیر نگهبان او می‌شود تا به مقصد برسد، اما اگر سوار بر مرکب شود و نام خدا را نبرد، شیطان با او مصاحبت کرده و همراه او خواهد بود.»[۹]

 

حضرت علی علیه‌السلام نیز می‌فرمایند: «کسانی که بسم الله الرحمن الرحیم نمی‌گویند، کسانی هستند که شیطان آن‌ها را دعوت به ترک نام خدا کرده است.»(۱۰)(۱۱)


پی نوشت ها:

[۱] سوره قصص، آیه ۸۸

[۲] تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۴

[۳] همان

[۴] سوره علق، آیه ۱

[۵] سوره هود، آیه ۴۱

[۶] سوره هود، آیه ۴۸

[۷] سوره نحل، آیه ۳۰

[۸] تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۵ـ۱۴

[۹] منهج‌الصادقین، ج ۱، ص ۳۹

[۱۰] تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۲۱

(۱۱) گزیده‌ای از کتاب «بسم‌الله؛ ذکر برتر» تألیف روح‌الله لک ‌علی‌آبادی

منبع رجانیوز

  • بوی یاس ....


  • بوی یاس ....


  • بوی یاس ....

العفو

۲۵
تیر


  • بوی یاس ....

انتظار

۱۹
تیر

رو به غروب می رود جمعه انتظار من

رحم نمی کند خدا ،به صبر بی قرار من

ندبه به ندبه بی اثر سمت سمات می رود

کی به سمات می رسد ندبه انتظار من

اللهم عجل لولیک الفرج

  • بوی یاس ....


به تازگی کمپینی با عنوان «تقوا در دنیای مجازی» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور می‌شود رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی را نیز می‌توان در دنیای مجازی در پیش گرفت، فقط با اندکی توجه بیشتر!

1- خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی ست؟ اگر خودش را در جهان واقعی ببینی، یحتمل سرت را می‌اندازی پایین و عبور می‌کنی، ولی اسمش را، نوشته‌اش، کامنت‌اش را، چراغ روشن‌اش را که در دنیای مجازی می‌بینی، چشمت تنگ‌تر می‌شود، خیره‌تر می‌شوی به مانیتور، شاید ضربان قلبت هم کمی بالاتر برود.


- دخترکم؛ از نظر قرآن یکی از ملاک‌های بی‌حیایی، خودنمایی برای نامحرم است. خودنمایی فقط برای بدحجاب‌ها نیست، بلکه با حجاب هم می‌شود خودنمایی کرد؛ فقط مشتری‌اش فرق می‌کند. رعایت کن!


۳- حالا اگر احوال‌پرسی نکنی چه می‌شود؟!

۴- ماه ضیافت است و گشایش درهای حقیقی رحمتش حتی به روی این دنیای مجازی... با تکیه بر ایمان و تقوا رنگ و بوی خدایی را برای این فضا به ارمغان خواهیم آورد. به میهمانی خدا دعوت شده‌ایم... او را با چهره مجازی و حقیقی خود بندگی کنیم.




۱۰- همه این چیزهایی که الان داری می‌نویسی اگر او را رودررو می‌دیدی هم می‌گفتی؟

برای دیدن همه مطالب کلیک کن

  • بوی یاس ....

بسم الله الرحمن الرحیم

از دیروز که اسم حضرت خدیجه رو شنیدم بغض کردم نه به خاطر وفاتشون هرچند اینم بغض داشت و گریه هم داشت اما بغض من به خاطر چیز دیگه ای بود و هست .اخه داستان زندگیشون بغض داره غبطه خوردن داره بدتر از اون گریه داره ،گریه نه برای ایشون بلکه برای خودمون.

حضرت خدیجه هم مثل همه ما زنها معصوم نبودن که بگیم چون معصوم بودن پس پیامبر ضد همسرشون نه فقط حضرت یه چیزی داشتن اونم اینکه نفاسنیتشون رو گشته بودن و این واقعا حسادت یا غبطه یا هر چیزی که اسمشو بگذارین داره

پیامبر اون زمان نه هنوز پیامبر بودن که بگیم حضرت خدیجه به خاطر مقام پیامبریشون انتخابش کردن نه ثروت داشتن نه چیزی.

پیامبر ان  زمان محمد بن عبدالله بودن فردی که نه پدر داشت نه مادر با پدر بزرگشون زندگی میکردن نه پول داشت نه ثروت شغلشون هم چوپانی بوده ودر ضمن تو اون دوره که سخنوری قدرت داشت و سواد داشتن حسن بود پیامبر حتی سواد هم نداشتن ولی یه چیز داشتن ،راستگو بودن و مورد اعتماد تا جایی که امین می نامیدندش . اونوقت خدیجه س با اون همه دبدبه و کبکبه با اونهمه ثروت میفرستن سراغ محمد بن عبدالله تا باهاشون ازدواج کنن چطور امکان داره واقعا چطور میشه اونهمه بزرگی که تو چشم مردم و اون مقام با همسر بودن محمد عوض کنه این فقط یه چیز میتونه باشه و اون کشتن نفس و نفسانیت هست خدیجه به جایی رسیده بوده که نه مقام براش معنی داشت نه ثروت تو چشمش بود نه خودبزرگ بینی داشت نه مدرک میخواست خدیجه خودش رو ساخته بود که محمد نسیبش شد خوشا به سعادتت بانو .

حال این زن غبطه خوردن نداره چرا من نباید نفسم رو نتونم بکشم چرا باید مدرک برام مهم باشه چرا باید پول طرف برام مهم باشه چرا خونه و زندگی طرف باید برام مهم باشه چرا چرا من اینقدر باید حقیر باشم تا مادیات برام مهم باشه خدایا!

الان بهم حق میدین بغض کنم نه اصلا زار بزنم ؟!اره باید به حال خودمون زار بزنیم ناله کنیم و شیون کنیم.

خدیجه نفسش رو گشت محمد قسمتش شد هر چی داشت تقدیم اسلام کرد زجرها کشید بلاها دید بی احترامی ها کشید ولی خدا بالا بردش اونم با بخشیدن فاطمه  ص بهشون دیگه چی میخوان ایشون مادر بزرگ ائمه شدن ،کم سعادتیه مادر فاطمه شدن کم چیزیه.

خدای من خدیجه چه کرد و چی نصیبش شد من چیکار میکنم هنوز تو نفسانیتم غرق شدم

خدایا به حق خدیجه کبری کمکم کن خودم رو بکشم و محو تو شوم

خدایا چه کنم با اینهمه من من کردنام چه کنم میخوام فنای در تو شوم کمکم کن به حق رسول الله.

خدایا !

خدایا!


  • بوی یاس ....


رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمینَ إِلاَّ تَباراً (28نوح)

بار الها! مرا و پدر و مادر من و هر که با ایمان به خانه (یا بکشتى) من داخل شود و همه مردان و زنان با ایمان عالم را ببخش و بیامرز و ستمکاران را جز بر هلاک و عذابشان میفزاى .

رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذینَ کَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ( ممتحنه 5)

پروردگارا تو ما را مایه امتحان و فتنه کسانى که کافر شدند قرار مده و ما را بیامرز که تو، آرى، تنها تو عزیز و حکیمى .

رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ  (بقره 250)

 پروردگارا صبرى به ما ده و قدمهایمان را استوار ساز و بر گروه کافران پیروزمان کن (250بقره)

ْ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسینا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ (286بقره)

بار پروردگارا! ما را بر آنچه که از روى فراموشى یا خطا انجام داده‏ایم مؤاخذه مکن، بار پروردگارا! تکلیف گران و طاقت‏فرسا چنان که بر گذشتگان نهادى بر ما نگذار، بار پروردگارا! بار تکلیفى فوق طاقت ما را به دوش منه و بیامرز و ببخش گناه ما را و بر ما رحمت فرما تنها سلطان ما و یار و یاور ما تویى، ما را بر (مغلوب کردن) گروه کافران یارى فرما .

رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (8 ال عمران)

پروردگارا، دلهاى ما را بعد از آنکه هدایت کردى منحرف مساز و از ناحیه خود رحمتى به ما عطا کن که تنها تو بخشنده‏اى

  • بوی یاس ....

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ (153بقره)

اى کسانى که ایمان آوردید از صبر و صلاة استعانت جویید که خدا با صابران است

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ (172بقره)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید از پاکیزه‏ها هر چه که ما روزیتان کرده‏ایم بخورید و شکر خدا بگزارید اگر تنها او را مى‏پرستید .

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِکَ تَخْفیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ (178بقره)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید قصاص (جنایاتى که واقع میشود) بر شما واجب است آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده و زن در مقابل زن پس اگر صاحب خون از برادرش (قاتل) بگذرد قاتل باید که احسان او را بخوبى تلافى کند و خونبهایى که بدهکار است به طرز خوبى بپردازد، این خود تخفیفى است از ناحیه پروردگارتان و هم رحمتى است پس اگر کسى بعد از عفو کردن دبه در آورد و از قاتل قصاص بگیرد عذابى دردناک دارد .

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (بقره183)

) اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید .

 

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ (208بقره)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید بدون هیچ اختلافى همگى تسلیم خدا شوید و زنهار گامهاى شیطان را پیروى مکنید که او براى شما دشمنى آشکار است .

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (254بقره)

شما که ایمان دارید پیش از آنکه روزى بیاید که در آن معامله و دوستى و شفاعت نباشد از آنچه روزیتان کرده انفاق کنید و کافران خود، ستمگرانند.

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏ کَالَّذی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (264بقره)

 اى کسانى که ایمان آورده‏اید، صدقه خویش را همانند آن کس که مال خویش را با ریا به مردم انفاق مى‏کند، و به خدا و روز جزا ایمان ندارد، با منت و اذیت باطل نکنید، که حکایت وى حکایت سنگى سفت و صافى است که خاکى روى آن نشسته باشد، و رگبارى بر آن باریده، آن را صاف به جاى گذاشته باشد، ریاکاران از آنچه کرده‏اند ثمرى نمى‏برند، و خدا گروه کافران را هدایت نمى‏کند .

 

  • بوی یاس ....


  • بوی یاس ....